Tóth Gábor
| személyes | napló | zenesarok | hangszereim | zenekaraim | kritikáim | fórum | Diablo | Nekropédia |


A Játék... ami megunhatatlan

Régebben elég rendesen benne voltam a játékokban, mostanra ez a dolog szinte 100%-ban egy játékra, a Diablo2-re korlátozódik.

Nevezhetjük szerepjátéknak, bár sokan a műfaj szégyenének tartják. Egy átlagos szerepjátéknál sokkal pörgősebb, viszont a történet lineárisabb, nincsenek benne elágazási pontok. Az NPC-k érzelem terén teljesen passzívak. A Diablo2 lényege a karakter fejlesztésének a bonyolultságán és a tárgyak számának és variációinak lehetőségén alapul. Különböző receptek, és egy mágikus ládika segítségével megszámlálhatatlanul sok variációs lehetőség vonul fel, és szinte az ideálist is lehetetlen kiválasztani. A Diablo2-ben semmiből sincs legjobb. Elvileg mindennél lehet jobbat csinálni... Csak türelem és idő kérdése.





O O Arreat Summit

O O Diablo Páholy

O O Skill tervező

O O Diabloff-fórum

O O HC versenyek

O O Nekropédia

A kerettörténet eléggé kacifántos főleg, ha a Diablo1-et is hozzávesszük... A Diablo2-ben Tristram már elnéptelenedett (itt játszódik az első rész), helyette a Rouge's Camp, Lut Gholein, Kurast Docks, Pandemonium Fortress, és Harrogath lesz az öt helyszín, illetve falu. Az első egy kedves zöld vidék, a második a sivatag sziklái között található. Kurast Docks maga a dzsungel, míg a negyedik act a pokol előtt található utolsó erődítmény. Innen kell legyalogolnunk a Frozen Riveren keresztül a Chaos Sanctuary-be, hogy megöljük Diablo-t. Az alapjáték itt véget is ér, viszont a kiegészítővel kaptunk egy ötödik helyszínt is, mégpedig Harrogath-ot a barbár fennsíkon. Itt szállingózik a hó időnként, a terepen pedig nyuszik ugrálnak. Mivel Diablo már nem él, a három testvér (Mephisto, Diablo, Baal) utolsó élő tagját Baal-t illetve a lélekkövét kell elpusztítanunk.
A küldetések teljesítése közben Deckard Cain, egy Horadrim mágus segít nekünk információkkal, illetve varázstárgyak azonosításában, valamint Tyrael az arkangyal mesél időnként, illetve éleszti fel a halott kísérőnket. Minden faluban vannak árusok (kovács, gyógyító, szerencsejátékos, egyéb), és nem játszó karakterek (NPC - non player character). Az első három és utolsó pályán tudunk segítőt is bérelni (rouge íjász, sivatagi harcos, vasfarkas varázsló és barbár).

A Diablo2 legnagyobb poénja az, hogy a megszokott értelemben NINCS MENTÉS benne. Csak kilépéskor mentődik el a karakter tapasztalati pontja, elvégzett küldetései, karakterlapja, képzettségei, a felszerelése illetve a mérföldkövek (waipoints), így semmi nem veszik el, de újból belépéskor minden pálya ismét teli van szörnyekkel. Ha a karakter meghal, annyi történik, hogy a falu közepébe kerül vissza, és az összes cucca le van róla esve (ha ekkor kilépünk, a hulla ott lesz a lábunknál és szépen felöltözhetünk). Nightmare és Hell nehézségi fokozaton minden halállal tapasztalati pontot vesztünk (szintet nem tudunk visszaesni - hála Istennek). Ha hardcore karakterrel vágunk neki, akkor a karakter egyszer halhat meg, aztán vége. Többet nem tudunk vele belépni.

Ha kiegészítőnk van (Lord of Destruction), akkor hétféle karakterrel vághatunk neki a feladatsorozatnak. A választáskor egy tábortűz előtt álló hét figurát pillanthatunk meg.



Baloldalt áll az amazon, aki az íjak, számszeríjak, dárdák és lándzsák nagy mestere. Varázsereje kicsi, de nagyon hasznos. Vannak passzív skilljei is. Az amazon számára léteznek spediális dárdák, lándzsák és íjak. Ezeket más karakter meg sem tudja fogni.
Mellette jobbról a bérgyilkosnő (assassin) ugrik elő egy pörgőrúgással. Ez már előre jelzi, hogy harcművészetekkel is operál. Ezeken kívül ismeri az árnydiszciplinákat és a csapdákat. Mind harcosként, illetve varázslóként tanítható. Speciális felszerelései a harci karmok, melyekből kettőt is tud fogni (jobb és bal kézben egyet-egyet).
Következik a nekromanta (necromancer), amivel különböző lényeket éleszthetünk (általában hullákból), átkokat szórhatunk, illetve csont-és méregvarázslatokat használhatunk. A nekromanta elsősorban varázsló. Csak nekromanta használhat különböző zsugorított fejeket pajzsként.
Középen áll a barbár (barbarian), ami a leginkább harcos a hét karakter közül. Passzív skilljei, harci skilljei és üvöltései vannak. Ő tudja használni a speciális barbár sisakokat.
Mellette várakozik a varázslónő (sorceress), ami ha rákattintunk, egy hosszú botból egy szikraívet húz jelezve nekünk, hogy ő bizony az elementális mágia nagymestere. Tűz, jég és villámvarázslatokra specializálható. A legkevésbé harcos jellem. Speciális tárgya a rövid varázspálca.
A druida (druid) maga az élet. Idézőként hollókkal, farkasokkal, medvékkel, szellemekkel és indákkal veheti magát körbe, de lehet harcos is, mint vérfarkas illetve vérmedve. Mindezek mellett létezik egy elementális oldala is, ahol tűzre vagy jégre specializálódhat. Speciális tárgyai fejfedők.
Jobboldalt áll a lovag (paladin), aki az aurák nagy ismerője, de vannak harci skilljei is. A bérgyilkosnőhöz hasonlóan mind harcosként, mind pedig varázslóként megállja a helyét. Ő bánik legjobban a pajzsokkal, speciális tárgyai is ezek közül valók.

Ahogy az ma már lenni szokott a Diablo2-ben is a multiplayer a legnagyobb élmény. Játszhatunk Lanon, TCP/IP-n valamint a Blizzard saját szerverén a Battle Neten. Attól függetlenül, hogy melyiket választjuk, egy játékon belül maximum 8 karakter tartózkodhat (a Diablo1 esetében ez 4 volt).

Egy karakternek négyféle alaptulajdonsága van (stat). Az erő, az ügyesség, az életerő és az energia. Ezekre szintlépésenként öt pontot oszthatunk el. A karakterlap tárolja az éppen aktuális stat-jainkat. Minden kasztnál más és más a fontos tulajdonság. Egy varázslónak például nincs szüksége ügyességre, míg a harcosok nem igényelnek energiát. Viszont minden karakternek kell valamennyi erő ahhoz, hogy a ruházatát viselni tudja. Ez néha összejön úgy is, hogy nem nyomunk pontokat bele (lévén, hogy maguk a cuccok is adhatnak hozzá). Az életerő a tulajdonképpeni életünk mellett meghatározza a kitartást is, ami minden aktív tevékenység során (futás, harc viszont varázsláskor nem) fogy, és amikor elérte a nullát, akarakter lelassul, onnantól csak gyalogolni tud. Az ügyesség ahhoz kell, hogy a harcos eltalálja az ellenséget, illetve hogy hárítani tudja a felé érkező fizikai csapásokat. Az energia a manát határozza meg, ami varázslat használatakor fogy. Alapból az életerő nem növekszik pihenés közben (csak italoktól vagy gyógyítóknál), a kitartás és a mana viszont igen.

A karakterlap alul tárolja az elementáris és méreg ellenállásokat (resistance), ami azt mutatja, hogy az illető hány százalékkal képes csökkenteni az őt ért tűz-, jég, villám valamint méregsebzést. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb hirtelenhalálért a villámsebzések a felelősek, inkább azért, mert gyorsan jönnek, így nehéz elpucolni időben (már a nem fizikai megrázkódtatások közül). A jégsebzés rendszerint azért kellemetlen, mert belassulunk tőlük. A tűz pedig egyszerűen nagyot lekap az életünkből. A méregnek elnyújtott hatása van, de meghalni nem tudunk tőle, csak lassan lecsökkenti az életünket 1 pontra.

Létezik még a fizikai sebzés és a mágikus sebzés (Nem keverendő az elementállal!). A mágikus sebzés a legérdekesebb, mert egyrészt semmihez nem hasonlítható, másrészt nincs ellene védekezés (rezisztancia). Igazán brutális duell (karakter karakter ellen - párbaj) karit mágikus sebzésre lehet alapozni. Ilyen lehet pl a Blessed Hammer-t használó paladin, vagy a Bone Spirit-es nekromanta. A fizikai sebzés függ a karakter erejétől (kevésbé), valamint attól, hogy milyen képzettséget (skillt) használ. Duellben a fizikai sebzésnek csak az egytizede megy át. Fizikai sebzésre van ellenállás, ezt azonban a karakterlap nem írja ki.

A fizikai sebzések betalálási esélye csökkenthető a véderővel (defense) és a blokkolással (blocking). Utóbbit csak pajzs valamint a bérgyilkosnő Weapon Block skillje tud szolgáltatni. Fontos megjegyezni, hogy a defense nem csökkenti a sebzést, csak a betalálási esélyt. Mágikus sebzést a defense nem csökkent, viszont a block képes megfogni egyes mágikus lövedékeket. A nyilakat mind a defense, mind a block megfoghatja.

Az 1.13. patch óta a kiosztott pontjaink minden nehézségi szinten egyszer újraoszthatók (ha akarjuk), valamint Battle Neten játszva az actbossok hulláiból megszerezhető Essence-ek segítségével a mágikus ládikánkban (Horadric Cube) létrehozható a Token of Absolution nevű tárgy, amire ha jobb klikket nyomunk ugyanaz fog történni, amiről fentebb szó volt.

A játékban vannak drágakövek (gems), ékszerek (jewels) és rúnák (runes). Ezek az úgynevezett foglalatos (socketed) tárgyakba tehetők bele, hogy azokon bizonyos értékeket javítsanak. A rúnák kb. egyharmada nagyon nehezen, egyhatoda pedig extrém nehezen megtalálható. Nekem pl. ezekből az egyhatodba tartozó rúnákból 9 év alatt esett kettő. A rúnák segítségével a natúr foglalatos cuccokba rúnaszavakat pakolhatunk, amivel a Diablo2 legütősebb cuccai jönnek létre.



Letöltések:

Patch 1.13.
Runeword Wizard
Patch 1.10. - a Retro Modhoz
Retro Mod 2.52.
Runeword Wizard for Retro Mod
99-es karik - elnyomatlan statok, skillek
HC .d2s - hogy ne kelljen végigjátszani ahhoz, hogy tudj HC-t kezdeni